Jak wybrać bieżnik i łożysko?

Jak wybrać bieżnik i łożysko?

Jeśli poszukują Państwo kół i zestawów kołowych, to warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z dostępnymi produktami oraz zaleceniami. Tylko odpowiedni dobór produktów jest gwarancją długiego i efektywnego użytkowania. Aby nie zmarnować funduszy należy porównać swoje potrzeby z możliwościami dostępnymi na rynku. Kluczowa okaże się wymagana nośność, podłoże na którym będą używane kółka jezdne, typ łożyska, bieżnik oraz warunki użytkowania (na zewnątrz/wewnątrz, czy będą miały kontakt z chemicznymi substancjami itd.). Biorąc te wszystkie kryteria pod uwagę mogą Państwo zyskać wymarzone koła i zestawy kołowe, dzięki którym codzienna praca stanie się prostsza.

Warianty łożysk w kółkach jezdnych i zestawach kołowych

Łożysko jest podstawowym kryterium wyboru nowych kół, ponieważ to od niego zależy ruchomość kółka. Obracające się osie lub wały są utrzymane dzięki specjalnym elementom konstrukcyjnym. Łożysko sprawia, że tarcie jest mniejsze, a więc koło może bezproblemowo się obracać, a bieżnik nie zużywa się tak szybko. Dodatkowo, łożysko zapewnia stabilność, dzięki której przenosi się odpowiedni ciężar na podłoże.

Do podstawowych typów łożysk należą:

Łożyska kulkowe pojedyncze, które za pomocą prostej konstrukcji zapewniają niskie opory toczenia. Są odporne na skrajne temperatury. Cechuje je uniwersalność, dlatego używa się ich w różnych dziedzinach przemysłu. Świetnie nadają się do transportu ciężarów równoległych i poprzecznych przy wysokich prędkościach.

Łożyska kulkowe podwójne, które są używane, gdy nośność łożysk kulkowych pojedynczych jest niewystarczająca. Wzmocniona konstrukcja pozwala na transport dużych obciążeń przy wysokich prędkościach. Są odporne na wpływ środowiska dzięki zabezpieczeniu smarem. Są odporne na wysokie oraz niskie temperatury.

Łożyska konusowe, które są używane w kołach aparaturowych. Dzięki solidnej konstrukcji zapewniają niski opór przy toczeniu. Specjalny smar sprawia, że niepotrzebna jest konserwacja. To najlepszy wybór dla niewielkich obciążeń.

Łożyska wałeczkowe, które wyróżniają się swoją wytrzymałością. Są odporne na na uderzenie i nie wymagają konserwacji. Konstrukcja oparta jest o styk liniowy, przez co wytwarza się większe tarcie, a co za tym idzie - obniża się tempo toczenia. Używa się ich, gdy nie jest wymagana duża prędkość.

Łożyska ślizgowe, które są odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne, przez co używa się ich na nierównych, zanieczyszczonych powierzchniach. Świetnie sprawdzą się w trudnych warunkach, gdzie nie jest potrzebna duża prędkość, ale jest potrzeba przewiezienia dużych ciężarów. Ponadto, takie koła pracują bardzo cicho, ponieważ ruch ślizgowy zachodzi między powłoką ślizgową a elementem łożyskowym.

Typy bieżników w kołach i zestawach kołowych

Kolejnym niezwykle ważnym elementem kół i zestawów kołowych jest bieżnik. Wybierając koła dla siebie należy pamiętać o tym, aby dopasować nie tylko ich nośność czy manewrowość, ale także bieżnik. Szczególną rolę gra tutaj podłoże, do którego musi się dostosować zakupiony produkt. Kolejny czynnik to przyszłe umiejscowienie zestawów kołowych. Bieżnik wpływa na codzienne użytkowanie kół - bezpieczeństwo, płynność jazdy, żywotność oraz wysiłek, który trzeba włożyć w toczenie kółek jezdnych.

Opony ze standardowej gumy są jednym z najbardziej uniwersalnych produktów. Używa się ich bez hałasu, nie niszczą podłoża oraz pracują płynnie, bez większego oporu i drgań. Opony z elastycznej pełnej gumy są najbardziej “delikatne” dla podłoża. Nie pozostawiają smug i są ciche w użytkowaniu.

Koła polipropylenowe i poliamidowe są jednymi z najbardziej wytrzymałych. Są odporne na substancje chemiczne czy wilgoć. Mogą być bezproblemowo używane na zewnątrz. Mają niską ścieralność i łatwo się je toczy, dlatego świetnie sprawdzą się na gładkich powierzchniach. Ponadto, mają zazwyczaj stosunkowo wysoką nośność.

Opony pneumatyczne są maksymalnie stabilne i świetnie tłumią drgania. Z łatwością toczy się je nawet po nieregularnym podłożu.

Opony z poliuretanu nie są odporne na ciężkie warunki, ale mogą przewozić ciężkie ładunki i mają niski opór toczenia.

Koła ze specjalnego tworzywa powstają na najcięższe warunki. Są odporne na skrajne temperatury i można na nich przewozić duże ciężary.

Produkt dodany do porównania